Технологія сучасного уроку мови
Основною формою організації
навчального процесу в усіх типах шкіл був і залишається урок.
Учені-методисти і вчителі-практики шукають відповідь на питання: яким має бути сучасний урок рідної мови? Які його критерії? Досвід свідчить,
що сучасний урок рідної мови — надзвичайно багатогранний процес
педагогічної діяльності. Найголовніше в уроці — єдність форми і змісту,
реалізація цілей і завдань. Кожен урок несе певний обсяг інформації,
однак від учителя залежить, скільки її можуть сприйняти й засвоїти учні,
якими навчальними методами і прийомами при цьому треба скористатися.
Якість уроку залежить від особистісного підходу до навчального процесу,
взаємодії і співпраці вчителя й учнів та інших чинників, що стимулюють
навчальну діяльність. Інноваційні процеси, що охопили сучасну школу,
стосуються насамперед уроку, особливо його структури. Цікавою проблемою з
цього боку є технологія уроку, що передбачає системний підхід до
навчального процесу.1 Системний підхід охоплює всі основні етапи
розробки системи уроків — від постановки цілей і конструювання
навчального процесу до перевірки його ефективності. За умов системного
підходу до навчальної діяльності технологію уроку слід розглядати як
"систематичне і послідовне втілення на практиці попередньо
спроектованого навчально-виховного процесу".2 З огляду на те, що кожен
урок є елементом педагогічної системи, його технологія є складовою
частиною загальної педагогічної технології, під якою розуміють систему
дій, що підвищують ефективність навчання. Технологічний підхід до
уроку дає можливість конструювати такий навчальний процес, який би
відповідав змісту, меті і навчальним цілям, що ставить перед собою й
учнями учитель. Термін "технологія" з давньогрецької означає "наука про
майстерність". Щодо уроку можна говорити про педагогічну, методичну
технологію процесу навчання як про майстерність учителя. Розробка
технології уроку (уроків) розкриває творчі можливості вчителя
української мови і передбачає: 1) постановку мети; 2) визначення змісту;
3) оптимальний вибір організаційних форм, методів і засобів навчання;
4) розробку структури і змісту уроку, спрямованих на ефективне
розв'язання дидактичних завдань. Складові технології уроку можна
показати такою схемою:
Як бачимо, технологія уроку об'єднує напрями роботи, що охоплюють теоретичні і практичні пошуки в галузі лінгводидактики. Центральною фігурою, звичайно, є учитель. Саме від його професійної підготовки, кваліфікаційного рівня залежить організація навчального процесу, ефективність кожного уроку. Технологічний підхід до уроку забезпечує системний спосіб його організації, спрямований на оптимальну побудову і реалізацію навчально-виховних цілей на діяльнісному підході, що сприяє інтенсифікації навчання, генералізації знань, умінь і навичок з метою їх використання у подальшій навчальній і практичній діяльності. Дидакти розрізняють пасивне, активне та інтерактивне навчання. Технологія уроку передбачає застосування інтерактивної моделі навчання як різновиду активного. На думку О.Пометун та Л.Пироженко, суть інтерактивного навчання в тому, що "навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємоиавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб'єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють".3 Інтерактивне навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій на уроці, використання рольових ігор, колективне розв'язання навчальних і життєвих проблем. Воно реалізується через застосування інтерактивних форм і методів роботи, забезпечує суб'єктивацію й оптимізацію навчального процесу. Технологія сучасного уроку є необхідною ланкою схеми учень — технологія — учитель, за якої вчитель стає педагогом-технологом (майстром педагогічної справи), а учень стає активним учасником процесу навчання. На думку вчених,4 педагогічна майстерність учителя розвивається через фундаментальні знання з фаху, високу загальну культуру й ґрунтовну дидактичну (лінгводидактичну) компетентність. Для технологічного навчання обов'язковим є постійний зворотний зв'язок між учителем і учнями, що вимагає чіткого планування й моделювання кожного уроку. Організація сучасного уроку спирається на його інтерактивну технологію — таку організацію навчального пронесу, за якої стає обов'язковою участь кожного учня в колективному взаємнодоповнюючому, взаємодіючому процесі навчального пізнання: адже учень повинен публічно відзвітуватися про виконання поставленого перед класом чи групою навчального завдання. Ефективною формою технологічного підходу до уроку української мови є моделювання навчального процесу. На відміну від традиційних поурочних розробок, зорієнтованих тільки на учителя, технологічне моделювання уроку проектує навчально-пізнавальну діяльність самого учня і забезпечує високу стабільність мовних знань та мовленнєвих умінь і навичок. Найголовніші риси таких уроків: - сучасність — постійне прагнення до новизни і вдосконалення змісту уроку; - оптимальність — спроба досягти навчально-виховних цілей при економному використанні часу; - інтегральність — синтез знань з мови, літератури, історії, краєзнавства тощо; - науковість — опора на досягнення сучасної лінгвістики, лінгводидактики, лінгвопсихології; - відтворення процесу навчання та його результатів; - програмування діяльності вчителя й учнів; - використання різноманітних засобів навчання, ТЗН; - якісна і кількісна оцінка результатів уроку. Нові підходи до технології уроку створюють сприятливі умови для розвитку творчості учнів, формування мовної особистості, але ці підходи ставлять ряд вимог до учителя. Це насамперед уміння діагностувати цілі навчання, досконало володіти мовою, моделювати профільну підготовку майбутнього філолога (у класах, школах гуманітарного профілю), розробляти опорні конспекти, створювати нові види наочності, вільно володіти проблемним навчанням, організовувати групову та індивідуальну роботу з використанням комп'ютерів. Основним засобом модульного навчання є модульні програми. Такі програми складаються з окремих модулів, що охоплюють по декілька уроків різних типів. Мова характеризується своїми закономірностями, структурою, що піддаються логічному осмисленню моделювання. Для створення моделі мовного явища використовуються графічні позначки, символи, схеми тощо. Частина з них подана в чинних підручниках "Рідна мова" та "Українська мова". Учитель може застосувати свої умовні позначення, моделюючи окремий урок або всю навчальну тему чи розділ. Така модель формує концентрований образ мовного явища і стає дієвою інформацією про структурну цілісність теми. Так, наприклад, модель теми "Головні, другорядні члени речення" (у 5 класі) може включати таку систему уроків: Урок 1. Ознайомлення учнів з головними і другорядними членами речення. Урок 2. Осмислення і засвоєння членів речення, способів їх вираження. Урок3. Передмовленнєві завдання. З'ясування структурних і стилістичних функцій другорядних членів речення. Урок 4. Мовленнєві завдання. Конструювання зв'язних висловлювань (усних і писемних) з уживанням простих поширених речень. Урок 5. Контрольна робота. Моделювання уроку (теми, розділу) передбачає комбінування різних методів і прийомів навчання, видів наочності, опорних конспектів, ілюстративного матеріалу тощо. Пропонуємо кілька варіантів моделей уроків рідної мови:5 ВАРІАНТ І. 1. Вступний етап. Словниковий диктант. Перевірка домашнього завдання за схемами-опорами, опорними конспектами чи текстами-опорами. Перевірка й оцінювання знань учнів (взаємоперевірка, групова перевірка). 2. Операційно-пізпавальний етап. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, визначення мети, завдань уроку. Пояснювання нового матеріалу за опорними таблицями, схемами, текстами. Закріплення вивченого (самостійна робота класу, диференційовані завдання). Перевірка. Оцінювання. 3. Корекція роботи учнів учителем. Уточнення, доповнення. Підсумки. 4. Домашнє завдання.
ВАРІАНТ ІІ. 1. Вступний етап. Актуалізація опорних знань учнів. 2. Мотиваційний етап. Мотивація навчальної діяльності. Етап "думання" над темою, метою, завданнями уроку. Визначення мети заняття учнями. Виділення проблемних ("вузлових") питань. Остаточне формулювання мети і завдань уроку учнями. 3. Операційно-пізнавальний етап. Словникова робота, творення тексту. Пояснення теорії за схемою (таблицею)-опорою. Закріплення мовного матеріалу (групова робота). Перевірка оцінювання знань учнів у групі. Взаємоперевірка й оцінювання між групами (міжгрупова робота). 4. Корекційно-оцінювальпий етап. Доповнення й узагальнення. Підсумки. 5. Рекомендації до виконання домашнього завдання окремими групами учнів (диференційовані домашні завдання). Такі моделі уроків передбачають особистісний підхід до навчального процесу, організації самостійної роботи учнів, широке використання підручників тощо. Головне, що вони відкривають шлях до творчості, дають можливість учителеві "наповнювати" структуру уроку доступним дидактичним матеріалом. Приклади моделювання уроків знаходимо в періодичній літературі.6 Використання сучасних технологій навчання спричинило й технологічні вимоги до уроку, які відбивають весь процес навчання, його результативність та ефективність, розумовий, емоційний розвиток мовної особистості учня. Насамперед сучасна технологія уроку вимагає чіткого спрямування па загальний інтелектуальний розвиток учня: які прогалини в знаннях, уміннях і навичках буде заповнено, а що буде відновлено; що вимагає суттєвого осмислення і запам'ятовування, які конкретні цілі буде поставлено й викопано (диференційовані завдання для групового навчання, мовленнєвий розвиток учнів тощо). На менш важливим є організаційне, матеріальне та методичне забезпечення уроку: чітка організація класу, підготовка учнів до уроку, заздалегідь дібраний дидактичний матеріал і наочні посібники, ТЗН, продумана чітка структура уроку (методи, прийоми, форми роботи). Оптимізація уроку забезпечується психологічним режимом роботи і темпом роботи. На уроці слід створити атмосферу доброзичливості, взаєморозуміння, що забезпечить бажання учнів співпрацювати з учителем і між собою, пізнавати й засвоювати лінгвістичну інформацію, брати активну участь у творчому процесі спілкування. Оптимальний темп уроку теж забезпечує його ефективність. Уміле чергування форм колективної, самостійної роботи за індивідуальними картками, використання рівнсвих завдань створює умови для творчої співпраці й посильного темпу для кожного учня. На уроці необхідна систематична послідовність і спадкоємність навчальних дій та операцій. Мотивованість і завершеність кожної з них сприяє усвідомленню перспективності навчального процесу, усвідомленню, що вивчення мови, її системи активно впливає на розвиток власних розумових здібностей, умінь користуватися мовою в різних життєвих ситуаціях. Кожний вид роботи на уроці має бути логічно завершеною операцією, ланцюгова послідовність яких забезпечує системність і систематичність у навчанні мови. Сучасніш урок мови — надзвичайно конденсований процес і потребує застосування вивчення нового матеріалу великими логічно завершеними частинами — блоками. Крім цього, кожен урок має відзначатися граничною насиченістю, корисною роботою, що активно впливає на формування мовних, мовленнєвих умінь і навичок. Кожний вид діяльності на уроці потребує контролю і самоконтролю як з боку вчителя, так і учнів щодо себе і своїх товаришів. Цьому сприяють рецензування відповідей учнів, групове попарне навчання, застосування тестів, комп'ютерів тощо. Важливо розвивати навички самоконтролю в учнів, формувати в них критичне мислення, що містить самооцінку власної діяльності та її результатів. І ще одна технологічна вимога до уроку — безперервне удосконалення навчального процесу, відчуття його новизни, творчий підхід до кожного уроку.
1Див.: Пентилюк М.І. Особливості технології уроку // Дивослово. — 1998. — № 4. — С.17-18. 2Гуманітарні технології. — К.: КМ Academia, 1994. — С.35.; Н. Голуб, Л.Дяченко, Н.Остапенко, В.Шляхова. Технологія сучасного
уроку рідної мови.— Черкаси: Відлуння, 1999. та ін. 3Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Науково-методичний посібник. — К.: Видавництво А.С.К., 2004. — С.9. 4Педагогічні технології у безперервній професійній освіті / За ред. Сисоєвої С.О. — К., 2001. — С. 44. 5Див.: Забашта Л. Узагальнення й систематизація знань з української мови. 10 клас. — К.: Освіта, 1991. 6Див.: Дорошенко О. Використання моделі навчальної теми на уроках української мови в 5-9 класах середньої школи // Українська мова та література в школі. — 1990. — № 6. — С. 13-14; Омельчук С.А. Вивчення безсполучникового складного речення за модульною технологією (Система уроків) // Дивослово. — 2003. — № 11. — С. 29-35. та і н.
Методика
навчання української мови в чередніх освітніх закладах / Колектив
авторів за редакцією М.І.Пентилюк: М.І.Пентилюк, С.О.Караман,
О.В.Караман, О.М.Горошкіна, З.П.Бакум, М.М.Барахтян, І.В.Гайдаєнко,
А.Г.Галетова, Т.В.Коршун, А.В.Нікітіна, Т.Г.Окуневич, О.М.Решетилова. -
К.: Ленвіт, 2004. - С. 91 - 95.
|