Короткий огляд основних напрямів методики викладання граматики
Зміст
і характер шкільного курсу граматики завжди був пов’язаний з науковим
розробками в лінгвістиці, Учені-мовознавці й методисти докладали багато
зусиль, щоб лінгвістична теорія в школі не відривалася від досягнень
науки й викладання мовознавчих дисциплін у вищих закладах освіти. У
різні часи вплив наукових знань на зміст шкільної граматики був різним.
Зміст програм і підручників з граматики відбивав переваги тієї чи іншої
лінгвістичної школи.
Так, у 19 й на початку 20 століття були
сформовані такі лінгвістичні школи: логіко-граматична школа (Ф.Буслаєв
та ін.) відрізнялася пріоритетом формальної логіки в процесі граматичних
досліджень; психологічна школа (О.Потебня) заперечувала ототожнення
логіки й граматики, наголошуючи на зв’язку мислення й мовлення, на
єдності змісту й форми; формально-граматична школа (П.Фортунатов та
ін.) віддавала перевагу формі слова й структурі речення. Шкільна
методика цього періоду зазнавала впливу того чи іншого лінгвістичного
напряму.
На сучасну методику навчання граматики впливають наукові
дослідження багатьох лінгвістичних дисциплін, як-от: етнолінгвістики,
когнітивної, комунікативної лінгвістики, лінгвістики тексту, теорії
мовленнєвої комунікації та ін.
Різні граматичні напрями в
мовознавстві спричинили виділення таких основних напрямів у методиці
граматики: логіко-граматичного, психологічного, елементарно-практичного,
формально-граматичного, семантико-граматичного,
структурно-семантичного.
Методика
навчання української мови в чередніх освітніх закладах / Колектив
авторів за редакцією М.І.Пентилюк: М.І.Пентилюк, С.О.Караман,
О.В.Караман, О.М.Горошкіна, З.П.Бакум, М.М.Барахтян, І.В.Гайдаєнко,
А.Г.Галетова, Т.В.Коршун, А.В.Нікітіна, Т.Г.Окуневич, О.М.Решетилова. -
К.: Ленвіт, 2004. - С. 197.
|