Граматична будова
української мови разом зі словниковим багатством складає її основу,
своєрідність і неповторність. Граматичні закони й правила виводяться з
конкретних мовних фактів, з мовленнєвої практики народу. Основні поняття
граматики, вироблені багатьма поколіннями протягом тривалого часу, є
узагальненням абстрагуючої мисленнєво-мовленнєвої діяльності. Саме
граматика має властивість узагальнювати й типізувати мовні явища, є
організаційною основою реалізації думки.
Словниковий склад мови
сам по собі ще не складає мову, він є тільки необхідним "будівельним
матеріалом”. Граматика організує словниковий матеріал, надає словам
потрібної форми, об’єднуючи в речення й тексти, робить мову гнучким,
струнким засобом спілкування.
Без знань граматичних законів не
можна вільно висловлювати свої думки й розуміти думки інших. І.
Вихованець зазначає, що досконале засвоєння граматики - це
насамперед творчість, творення мовлення, вияв свого "я", принаймні
мінімальна неповторність мовлення, гнучкість у висловленні думок, це і
розвинена інтуїція, витончений мовний смак, і правильна оцінка нового і
старого в мові, і, нарешті, загальна культура мовлення.
Отже,
пізнавальне значення граматики полягає в тому, що вона подає систему
знань про мову, її структуру й закономірності функціонування; сприяє
розумовому розвиткові учнів, формуванню в них мовної картини світу.
Практичне значення граматики зумовлене тим, що вона є основою для
засвоєння орфографії, пунктуації, культури мовлення; від граматичної
підготовки учнів залежить рівень формування мовленнєво-розумових, навчально-мовленнєвих, орфографічних, пунктуаційних умінь і навичок.
Пізнавальне
й практичне значення граматики є підставою для визначення такого
важливого завдання навчання граматики в школі, як формування в учнів
основи знань, умінь і навичок з української мови.1
1Плиско K.M. Теорія і методика навчання української мови в середній школі. - 2-ге вид., перерб і доп. - Харків: ХДПУ, 2003. - С.83.
Методика
навчання української мови в чередніх освітніх закладах / Колектив
авторів за редакцією М.І.Пентилюк: М.І.Пентилюк, С.О.Караман,
О.В.Караман, О.М.Горошкіна, З.П.Бакум, М.М.Барахтян, І.В.Гайдаєнко,
А.Г.Галетова, Т.В.Коршун, А.В.Нікітіна, Т.Г.Окуневич, О.М.Решетилова. -
К.: Ленвіт, 2004. - С.197 - 198.